Centenari del naixement del Dr. Espriu

18.03.2014

Centenari del naixement del Dr. Espriu

El 1914 va néixer Josep Espriu Castelló a Santa Coloma de Farners. El trasllat de la família a Barcelona, seguint els passos del seu pare, que era notari, la vocació de metge i els posteriors estudis de medicina, la marca de la Guerra Civil en la família, el seu treball de metge molt conscient de la relació amb els malalts, tot plegat va preparar el Dr. Espriu per ser l’iniciador d’un projecte molt ambiciós: el cooperativisme sanitari.

Iniciat a Barcelona amb la creació d’Assistència Sanitària Col.legial el 1957 i posteriorment de la cooperativa de metges Autogestió Sanitària, estès més tard per tot Espanya amb la creació d’ASISA i la societat cooperativa de metges Lavinia, el projecte del Dr. Espriu es coronà amb la creació de la cooperativa d’usuaris de la medicina SCIAS, propietària de l’Hospital de Barcelona, i amb la creació de la xarxa d’hospitals i de clíniques gestionats per ASISA. Amb el temps, les diverses entitats cooperatives nascudes de la convicció, l’empenta i la tenacitat del Dr. Espriu es van associar per crear la Fundació Espriu, que promouria l’ideal cooperatiu en la sanitat a nivell internacional. La Fundació Espriu va crear i presidir l’Organització Internacional de Cooperatives de Salut com una organització sectorial de l’Aliança Cooperativa Internacional.

Enguany celebrem el centenari del naixement del Dr. Espriu i, com si s’haguessin posat d’acord els calendaris per a aquesta celebració, el centenari coincidirà amb celebracions d’aniversaris de les iniciatives vinculades al projecte espriuà. Així, es celebraran els 25 anys de l’Hospital de Barcelona, esdevingut referent internacional entre els hospitals cooperatius, i també els 20 anys de l’Hospital Moncloa, vaixell insígnia del projecte d’ASISA. I encara coincidirà amb la celebració dels 50 anys de la Clínica Vistahermosa d’Alacant, que ASISA gestiona des del 1989.