Mor el president d’ACI Ivano Barberini

05.06.2013

Mor el president d’ACI Ivano Barberini

El passat 6 de maig va morir Ivano Barberini, president de l’Aliança Cooperativa Internacional (ACI) durant els últims anys, després d’una llarga malaltia. La notícia del seu decés ha produït una gran commoció entre totes les persones vinculades al cooperativisme i a l’economia social en tot el món i suposa una pèrdua insubstituïble per al moviment cooperatiu internacional.

Nascut a Mòdena en 1939, Barberini va dedicar més de quaranta anys de la seva vida a l’activitat cooperativa i va liderar diverses organitzacions i institucions tant a nivell nacional com internacional. Llicenciat en Econòmiques, va començar la seva carrera professional a Mòdena Federcoop en 1960, nomès amb 21 anys, sent elegit tres anys més tard vicepresident de la cooperativa alimentària CIAM-UNIBON. Ll’any 1968 va assumir la direcció executiva de l’Aliança Cooperativa de Mòdena, i quatre anys més tard es va convertir en el delegat a Bolonya de CoopItàlia, la més gran cooperativa de gestió logística del país transalpí, on va coordinar les accions interregionals d’Emilia-Romagna, Vèneto, Marques i Friuli. Al 1975 va passar a la presidència de Coop Emilia-Veneto, una de les entitats més destacades a Itàlia per la seva innovació en tècniques de venda i en 1979 a la de Coop Nazionale, càrrec que va exercir fins 1996.

Paral.lelament, mentre es formava en estratègies de negoci i innovació de gestió, Barberini va ocupar la presidència de la Comunitat Europea de les Cooperatives de Consumidors (Eurocoop), entre 1990 i 1996, i es va convertir en membre de l’equip directiu de la cooperativa bancària Banec. Entre 1996 i 2002 va ser directiu de la Fondazione Italianieuropei, vicepresident de la Conferència Europea Permanent de les Cooperatives, Mutualitats, Associacions i Fundacions (CEPCMAF) i del Comitè de Coordinació de l’Associació de les Cooperatives Europees (CCACE) i president de la Lega Nazionale delle Cooperative e Mutue (Legacoop). Al 2001 va ser elegit president de l’ACI i reelegit posteriorment en 2005 per quatre anys més.

Barberini va ser el pilar del desenvolupament global del moviment cooperatiu, a més a més d’una persona profundament compromesa amb els valors i principis del cooperativisme i un treballador incansable en la lluita per aconseguir una societat més justa, més humana i a la que les persones siguin l’eix central.