L'Aliança Cooperativa Internacional a l'Àfrica avalua la contribució de les cooperatives a l'Agenda 2030

30.05.2019

El 2019 el protagonista de la trobada és l'ODS 3: ‘Garantir una vida saludable i promoure el benestar per a tothom a totes les edats’

VI Comitè Tècnic de la Conferència Ministerial de Cooperatives de l'Àfrica

El VI Comitè Tècnic de la Conferència Ministerial de Cooperatives de l'Àfrica, que se celebra aquests dies a la ciutat zimbabwesa de Harare, ha analitzat aquest matí l’aportació de les cooperatives als Objectius de Desenvolupament Sostenible, continguts en l'Agenda 2030 de les Nacions Unides, en concret a l'objectiu número 3, ‘Garantir una vida saludable i promoure el benestar per a tothom a totes les edats’.

Aquest objectiu és el tema central sobre el qual versa la cimera d’enguany, la qual té com a finalitat oferir a dirigents de cooperatives d’arreu del món, socis i altres públics interessats l'oportunitat de continuar estudiant els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), crear consciència sobre la seva importància i ser una guia de referència per a cooperatives de tot el món.

La cimera, que va començar dimarts passat i acabarà aquest dissabte 1 de juny, porta el nom de ‘Promoció de la salut i el benestar a l'Àfrica a través de les cooperatives' i durant la cimera líders cooperatius de tots els continents han compartit experiències sobre com promoure la salut a través d'aquest model de gestió, entenent que la salut és un dret fonamental, a més d'un factor clau en el compliment dels objectius de desenvolupament sostenible.

Durant la jornada d'avui s'han presentat els casos d'èxit de cooperatives de salut d'Espanya, Bulgària, el Brasil i Kenya per avaluar com han contribuït a complir l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 3, és a dir, a promoure una vida saludable i benestar.

En aquest context, la Fundació Espriu, xarxa espanyola de cooperatives sanitàries, ha exposat el cas de les seves entitats membres, que representen la segona xarxa de cooperatives sanitàries del món. Carlos Zarco, director de la fundació i president de l'Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO), ha afirmat:

Les cooperatives de salut han demostrat ser una via complementària al sistema nacional de salut de molts països en provar la seva sostenibilitat i qualitat assistencial. Com que és un model flexible i que s'adapta a les necessitats de les persones, pot tenir un paper molt rellevant en el desenvolupament de la sanitat en països de rendes mitjanes i baixes.

Cooperatives i ODS: com l’anell al dit

L'Aliança Cooperativa Internacional (ACI) ha considerat les cooperatives com un catalitzador i un model exemplar per complir els ODS, ja que “són empreses creades pels seus membres i per als seus membres, dirigides per valors no únicament i estrictament econòmics sinó també socials, i que tenen en comú la convicció que col·laborant i mirant en una mateixa direcció, es pot aconseguir un món millor”.

Durant les jornades s'ha assenyalat que les cooperatives suposen un poder econòmic i social amb presència en països d’arreu del món i en tota mena de sectors econòmics. A més, el model cooperatiu combina l'habilitat dels treballadors amb els recursos financers per combatre les fallades del mercat i poder continuar oferint serveis a les comunitats que, d'altra manera, serien inaccessibles.

Cap a la universalització de la sanitat

Segons revela l’Informe d'Estadístiques de Salut Mundial 2018, malgrat els progressos assolits durant l'era dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni (MDG), fixats per al 2015, els principals desafiaments en l'actualitat, ja en el context dels ODS, fixats per a l'any 2030, continuen sent els mateixos: reduir la mortalitat infantil i materna, millorar la nutrició i combatre malalties com la malària, la tuberculosi o la sida, que continua sent la principal causa de mortalitat d'adults a l'Àfrica.

En relació amb les cooperatives sanitàries, s'ha apuntat que, malgrat no ser encara gaire conegudes, el seu gran avantatge com a sistema és la capacitat per adaptar-se a les condicions socials, polítiques i econòmiques. D'aquesta manera, presenten gran facilitat per prendre diferents formes en relació amb aquests factors i d’altres de relacionats amb l'entorn en el qual es desenvolupen, i així oferir un enfocament alternatiu per cobrir necessitats socials i humanes, com la universalització de la sanitat.

Durant la Conferència Ministerial de Cooperatives de l'Àfrica, l'ACI ha destacat que “en un moment en què el creixement de la població i la urbanització de l'Àfrica avancen amb rapidesa, la universalització de la sanitat és una meta extremadament urgent”. Per això ha assenyalat que és imprescindible que els responsables de la salut a l'Àfrica siguin conscients de la necessitat d’abordar nous enfocaments per promoure l'accés a una sanitat de qualitat.