La Fundació Espriu entre els grans grups empresarials de l’economia social

15.05.2020

La Fundació Espriu entre els grans grups empresarials de l’economia social

Cepes publica l’informe «Empreses rellevants de l'economía social 2019-2020», que analitza la rellevància d’aquest model empresarial i el seu impacte en l’economia espanyola.

L’informe situa la xarxa de cooperatives sanitàries que formen Asisa i Assistència Sanitària entre els grans grups empresarials de l’economia social, amb un volum de negoci de 1.622 milions d’euros el 2018, i que dona feina a quasi 6.200 persones.

L’informe de la Confederació Empresarial Espanyola de l’Economia Social recopila informació de 878 empreses, de les quals 722 són cooperatives. Del total d’empreses analitzades, més de la meitat estan formades per menys de 50 treballadors, aproximadament la quarta part tenen entre 50 i 250 treballadors, i la resta més de 250. Aquesta dada posa de manifest la validesa del model empresarial de l’economia social en diferents conjuntures, un model que s’adapta tant a petites empreses com a grans corporacions.

En aquest últim epígraf es recullen les dades de set grups empresarials que pertanyen a l’economia social, entre els quals el que formen les empreses de la Fundació Espriu, que en conjunt facturen més de 95.234 milions d’euros.

El col·lectiu d’empreses que estudia el document està reconegut per la llei d’economia social, aprovada el març del 2011, que estableix un marc jurídic comú per a cooperatives, societats laborals, mutualitats, empreses d’inserció, centres especials de treball, confraries de pescadors i associacions del sector de la discapacitat.

Aquest model empresarial, més enllà de la diversitat en les seves fórmules jurídiques, es caracteritza per la seva capacitat per agrupar eficiència empresarial i valors com la solidaritat, la responsabilitat i la cohesió social. Destaca en la seva gestió la primacia de les persones per davant de la retribució al capital, que es materialitza en la reinversió dels beneficis en la creació de treball i el creixement empresarial.

Segons Cepes, l’economia social a Espanya aporta el 10 % del PIB nacional i el 12,5 % del treball.

L'informe es pot consultar en aquest enllaç.