Estudiants europeus asseguren que cal fomentar el model cooperatiu per tenir més oportunitats laborals

23.03.2018

Liliana Raquel Lemos Da Silva (Portugal), Elisa Schweigkofler (Itàlia) i Estanislao Gamero Salas (Espanya) són tres dels joves que formen part del projecte internacional Ecoope, cofinançat per la Unió Europea i que té com a objectiu implantar accions innovadores i educatives dirigides a estudiants europeus d’Educació Secundària i universitaris.

La iniciativa difon els beneficis de l’emprenedoria cooperativa per abordar l’atur juvenil a Europa.  Amb la premissa «Voleu aprendre més sobre els valors i el model cooperatiu i aplicar-los als vostres projectes futurs?», la Fundació Espriu, la quarta cooperativa sanitària del món, acull a l’Hospital Universitari HLA Moncloa (Madrid) aquests tres joves amb perfils que van des del Dret i el Negoci Internacional fins a la Biotecnologia i Gestió d’Esdeveniments, Esport i Turisme.

Després de les seves primeres setmanes en el projecte, els estudiants coincideixen que cal fomentar el model cooperatiu a l’escola per donar més oportunitats laborals als estudiants.

De fet, Elisa Schweigkofler, procedent d’Itàlia i estudiant de Gestió d’Esdeveniments, Esport i Turisme, va decidir apuntar-se al programa per ampliar els seus horitzons laborals. A més, assegura que cal donar a conèixer a la societat aquest model d’empresa sense ànim de lucre en el qual prevalen les persones i els valors socials per sobre dels guanys econòmics.

La Fundació Espriu, model cooperatiu sanitari espanyol

Per la seva banda, Liliana Raquel Lemos Da Silva, biotecnòloga, també coincideix que la formació en el model cooperatiu pot crear més llocs de treball juvenils a llarg termini, ja que «la unitat fa la força». També ha assegurat que, segons el seu parer, el futur de les cooperatives passa per l’educació i la comunicació.

En aquest sentit, explica la seva experiència com a membre d’una cooperativa al seu país d’origen, Portugal.

Estem treballant en l’àmbit de la salut, prestant ajuda domiciliària a les persones grans. Actualment som cinc persones, però pretenem ser-ne més els propers mesos. A més, ens agradaria treballar en projectes internacionals i crear a Portugal un centre de representació d’altres cooperatives

Respecte de la seva participació en el projecte, Lemos Da Silva ha indicat que es va interessar pel projecte Ecoope i, concretament, per la Fundació Espriu per conèixer com funcionen les cooperatives a Espanya i aprendre més dels sistemes sanitaris, integrats en aquest model d’empresa.

Finalment, l’espanyol Estanislao Gamero Salas, estudiant de Dret i Negoci Internacional, ha manifestat que «alguns pensen que només hi ha una manera de crear empreses, però no saben que el model cooperatiu pot ser una sortida laboral més entre els joves».

«Crec que és important fomentar el model cooperatiu no només a la universitat, sinó abans. És important transmetre’n els valors, i més en un món en el qual es tendeix cada vegada més a la cooperació», ha dit.

Els tres joves seran fins al proper 23 de març a la Fundació Espriu analitzant com funciona una cooperativa sanitària des de dins i proposant projectes per afegir-hi valor. Per això utilitzen la creativitat i la innovació.

La Fundació Espriu participarà en l’acte de clausura del projecte, que tindrà lloc el mateix divendres 23 de març en el Centre Internacional d’Emprenedoria de Santander (CISE).