Cooperatives sanitàries: un estudi mundial

20.10.2014

Cooperatives sanitàries: un estudi mundial

¿Quina és la contribució de les cooperatives en l’assistència sanitària mundial? De quina manera milloren l’accés a la sanitat? Quines són les seves estratègies més innovadores? Aquestes i moltes altres qüestions es va plantejar l’equip investigador que ha desenvolupat l’estudi Better Health & Social Care.

Dirigida per Jean-Pierre Girard i copatrocinada per l’Organització Internacional de Cooperatives de Salut, la investigació revela que almenys 81 milions de persones al món utilitzen els serveis de salut prestats per les 4.961 cooperatives investigades en 43 països. Des de 1997, en què les Nacions Unides van publicar un informe sobre el cooperativisme sanitari en el món, no s’havia tornat a desenvolupar una investigació d’aquest tipus.

L’estudi defineix les cooperatives de salut com aquelles on el principal objectiu empresarial està vinculat amb l’assistència sanitària, incloent cooperatives que presten serveis de salut, cooperatives que gestionen instal·lacions hospitalàries, cooperatives que promouen la prevenció i el benestar i aquelles que proporcionen plans o assegurances de salut. Un altre sector recollit és el farmacèutic, tant des del punt de vista del consumidor, com de la distribució majorista i minorista o la producció.

Sovint les cooperatives que desenvolupen la seva activitat en altres sectors, es fan càrrec també de la prestació de serveis sanitaris als seus membres, com és el cas de la cooperativa agrícola guatemalenca El Recuerdo, que presta servei a gairebé 100.000 ciutadans.

En països com Argentina, Uruguai o Costa Rica, l’Estat confia en les cooperatives per garantir la prestació de serveis sanitaris a importants sectors de la població. A Espanya, la xarxa de cooperatives de la Fundació Espriu assumeix la gestió d’alguns hospitals de propietat pública, una mesura que s’ha demostrat ser eficient i que ha millorat la satisfacció dels usuaris.

En el sector farmacèutic destaca la cooperativa alemanya NOWEDA que es troba entre les 150 empreses més importants del país.