Cooperatives de salut a Filipines

12.03.2014

Cooperatives de salut a Filipines

Les cooperatives sanitàries són un model organitzatiu, tant empresarial com social, aplicable en diferents àmbits i contextos. Grans empreses prestadores d’assistència sanitària a milions d’usuaris, amb exemples destacables com Unimed al Brasil, Health Partners als EUA o les institucions de la Fundació Espriu a Espanya, demostren la consistència del model. Però també projectes d’escala més reduïda es beneficien de les bondats del cooperativisme.

Hi ha un exemple molt il•lustratiu a Filipines, on de l’esforç conjunt de la Federació Nacional de Cooperatives i de l’ong PHANSUP ha sorgit un projecte cooperatiu de prestació de serveis de salut maternoinfantil i de formació sanitària destinat a les famílies menys afavorides.

Roberto Nebrida, un dels responsables d’aquest projecte, va visitar el passat 12 de març la seu de la Fundació Espriu a Barcelona i es va reunir amb el Dr. José Carlos Guisado, primer executiu de la fundació i president de l’IHCO. La seva intenció era conèixer de prop el funcionament de les cooperatives de salut que treballen sota el paraigua de la Fundació Espriu, i estudiar els seus aspectes organitzatius amb l’objectiu d’adaptar i millorar el desenvolupament cooperatiu al seu país.

El projecte, denominat EVAcoh en referència al nom bíblic Eva, la primera mare, té com a objectiu millorar l’accés i la utilització de l’assistència sanitària pels sectors de població menys afavorits de la regió filipina de les Visayas Orientals.

Aquesta regió, segons va manifestar Nebrida, és el 5è pitjor lloc de Filipines per ser mare, amb gairebé 300 mares mortes per cada 100.000 nadons nascuts, i la segona regió amb el nombre més alt d’embarassos infantils i de la taxa de mortalitat de menors de 5 anys.

Aquests fets demostren que l’actual sistema sanitari filipí, que depèn del Govern i del sector privat, no és suficient. El projecte EVAcoh dóna suport a la col•laboració público-privada i promou l’anomenada «tercera pota» del sistema, formada per les cooperatives. La visió del projecte és consolidar una xarxa d’empreses socials de salut, gestionades i governades per cooperatives. Filipines és un país amb tradició cooperativa, especialment en el sector financer, en què el 8 % de la població està vinculada a una de les més de 20.000 cooperatives que aporten un 4,2 % del PIB filipí i proporcionen ocupació a més de 103.000 persones.