50 anys de vida d’Assistència Sanitària Col.legial

10.05.2009

50 anys de vida d’Assistència Sanitària Col.legial

Mes de dos mil persones es van donar cita en l’Auditori de Barcelona, la nit del 1 d’octubre de 2007, per a celebrar els 50 anys de vida d’Assistència Sanitària Col.legial, en un acte que va reunir als directius del Grup Assistència i el Grup ASISA, així com els mèdics socis d’Autogestió Sanitària i representants de la professió mèdica a tots els nivells (universitari, col.legial, sindical i acadèmic). Al capdavant estava la consellera de Salut de la Generalitat de Catalunya, la doctora Marina Geli.

L’acte es va iniciar amb la projecció d’un vídeo retrospectiu en el qual s’analitzava la gènesi i desenvolupament del projecte sociosanitari del Dr. Espriu, que va donar vida a les diferents entitats que avui componen el Grup ASC (ASC, Autogestió, SCIAS, el Montepío de Previsió de ASC, CECOEL i BIOPAT), així com Lavinia-ASISA i la Fundació Espriu, amb l’activa participació d’aquesta última en l’Organització Internacional de Cooperatives Sanitàries (IHCO). Amb les seves gairebé 200.000 usuaris, ASC ocupa avui dia un lloc de referència en la salut privada a Espanya.

A continuació, el president de ASC, el doctor Ignasi Orce (foto), va dirigir unes paraules als presents en les quals va destacar que els metges són qui han fet possibles aquests 50 anys de ASC, “tant els que hi son com els que ja no poden acompanyar-nos”. Al mateix temps, va agrair a tots ells “formar part d’un projecte com aquest, que anteposa les persones als diners, el servei al negoci”, demostrant, en un moment de crisi en la imatge del professional, “que el metge, si no hi ha intermediaris, pot ser un perfecte gestor de la seva professió”. També va destacar que “l’entitat és la que millor remunera als metges en la seva jubilació, així com l’única que ha tendit la mà als usuaris. Per a molts d’ells, la salut privada és substitutiva de la pública”. El Dr. Orce va citar finalment la capacitat de ASC de “mantenir la seva independència durant mig segle, fet no gens fàcil, sobretot en alguns moments. Avui dia, amb l’envelliment de la població i l’avanç de la bio-medicina, els reptes que es plantegen són molt amplis. Però, gràcies a vosaltres, tenim aquests 50 anys d’èxit”.

En el seu torn de paraula, la consellera Geli va felicitar a ASC per la seva trajectòria de servei, elogiant la figura del Dr. Espriu. “Aquesta iniciativa ha permès a moltes persones, treballadors en la seva majoria, accedir a una medicina de qualitat, reservada abans a un petit segment de la població”, va reconèixer. No obstant això, va constatar els enormes canvis operats en el món de la salut en els últims 20 anys, el que fa necessari “un ampli debat sobre la sostenibilitat del sistema. Cal reinterpretar-lo tot. L’equilibri entre sector públic i privat serà el qual permeti continuar proporcionant aquesta medicina de qualitat”. Finalment, va reiterar el suport del seu departament a ASC: “hi ha molta gent que confia en vostès i, per això, els continuarem acompanyant”.

L’acte va finalitzar amb un espectacle còmic a càrrec del grup teatral El Tricicle, que va aprofitar per a presentar alguns dels nombres de la seva pròxima obra Garrick, entre els quals havia nombrosos gags ambientats en el món de la medicina. L’esperit de fraternitat entre els assistents es va constatar una vegada més en un sopar que es va servir posteriorment. A tots ells els uneix una mateixa preocupació: que Assistència Sanitària Col.legial continuï sent un referent en el món de la salut privada, autogestionària i de qualitat, durant altres 50 anys.