L'ONU analitza el paper del cooperativisme en la universalització de la sanitat dels països en desenvolupament

22.05.2019

El procés de creació, finançament i els reptes als qual s'enfronten les cooperatives sanitàries en aquests països són alguns dels punts tractats al seminari que se celebra aquests dies a Istanbul.

L'Organització de les Nacions Unides celebra, juntament amb la Universitat Aydin d'Istanbul, el seminari «Cooperatives in Social Development: Towards Universal Healthcare» (Cooperatives en el desenvolupament social: cap a la universalització de la sanitat), amb l'objectiu d'analitzar el paper de les cooperatives com a model sanitari i els reptes que presenta per al futur.

L'obertura de la trobada, que va tenir lloc aquest dimarts a la ciutat turca d'Istanbul, va anar a càrrec de Wenyan Yang, responsable de Perspectiva Social en la Divisió de Desenvolupament de les Nacions Unides, i del professor Sedat Aybar, de la Universitat Aydin d'Istanbul.

Durant la jornada van intervenir diversos experts, entre els quals Andrew Allimadi, responsable de comunicació de les Nacions Unides, que va fer un repàs a la tasca que fa l'ONU en relació amb les cooperatives. Així mateix, s'hi va analitzar la contribució d'aquest model empresarial en el desenvolupament social i econòmic de Kenya i les Illes Salomó i els passos que cal seguir per accelerar el creixement del sector a l'Àfrica i el Pacífic Sud.

En l'àmbit sanitari, Carlos Zarco, president de l'Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO) i director de la Fundació Espriu, xarxa espanyola de cooperatives sanitàries que ocupa el segon lloc al món, ha compartit aquest matí la seva experiència sobre la contribució de les cooperatives a la salut, especialment sobre la cobertura de serveis que ofereixen als seus membres, així com de la importància de crear xarxes de suport i cooperació amb altres països amb la finalitat d'establir-hi sistemes de salut basats en el model cooperatiu.

«És una gran satisfacció poder compartir l'experiència de les entitats membre de la Fundació Espriu, sabent que serveix com a model de referència per al desenvolupament de sistemes de salut en altres països, especialment en aquells de rendes mitjanes o baixes», ha assenyalat Zarco.

Carlos Zarco, president de l'Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO) i director de la Fundació EspriuEl director de la fundació (formada per les entitats Asisa, Lavinia S. Coop, Autogestió Sanitària i Instal·lacions Assistencials Sanitàries Scias SCCL) ha apuntat també a la gran capacitat d'adaptació de les cooperatives als diversos contextos econòmics i socials.

Durant les jornades, que s'estendran fins al dijous, 24 de maig, experts de diverses parts del món abordaran temes com ara el procés d'establiment d'un sistema cooperatiu, el seu finançament o la importància del suport de les entitats de crèdit en la contribució al desenvolupament de les cooperatives sanitàries.

També s'hi analitzaran aspectes com ara la legislació i els processos administratius que afecten les cooperatives sanitàries o els reptes que presenten aquests models als països en desenvolupament. El seminari acabarà aquest dijous amb la visita interactiva a una cooperativa situada a Istanbul.

Aquesta trobada, juntament amb la que es va celebrar al mes de març passat a Nairobi per analitzar el paper de les cooperatives a l'Agenda 2030, demostra el reconeixement per part de l'ONU de les cooperatives com a model que contribueix a la universalització de la sanitat.