Les al·lèrgies o intoleràncies alimentàries infantils no són sinònim d’una dieta desequilibrada

02.11.2017

El director de la Fundació Espriu, Carlos Zarco, ha indicat que, malgrat que les al·lèrgies o les intoleràncies alimentàries infantils són cada dia més freqüents, aquestes no han de ser sinònim d’una dieta desequilibrada.

El doctor Zarco, amb motiu del Dia Mundial de l’Alimentació, ha indicat que les reaccions adverses a aliments acostumen a estar provocades per productes de consum comú i, malgrat que algunes desapareixen amb el temps, d’altres s’agreugen. Segons dades de la Societat Espanyola d’Immunologia Clínica, Al·lergologia i Asma Pediàtrica (SEICAP) entre el 4 i el 8 % dels nens espanyols pateix algun tipus d’al·lèrgia o d’intolerància alimentària.
A més, el director de la Fundació Espriu ha assegurat que, una vegada identificats els aliments prohibits, l’important és aconseguir que la impossibilitat de menjar certes coses no provoqui una dieta desequilibrada ni generi en el nen pors que li impedeixin, per exemple, participar en les mateixes activitats i celebracions gastronòmiques que els seus companys.
En relació amb això, ha dit que “cal ajudar que els nens comprenguin les seves al·lèrgies o intoleràncies, alhora que és bàsic buscar aliments substitutius per tal de confeccionar una dieta que cobreixi els requeriments nutricionals del menor afectat”.  De la mateixa manera, ha advertit que “cal tenir especial cura perquè molts aliments al·lergògens poden aparèixer a nombrosos productes d’una manera emmascarada o amb denominacions desconegudes i poden ser ingerits i així causar reaccions greus com, per exemple, dificultat respiratòria, mareig, asma, palpitacions i, fins i tot, anafilaxi”.
Obesitat infantil
Aprofitant aquest Dia de l’Alimentació, Zarco ha recordat que un de cada tres nens pateix sobrepès a Espanya i ha insistit en el fet que els dos pilars fonamentals per gaudir d’una vida saludable són el son i una alimentació correcta. Per fomentar això últim, el doctor ha donat alguns consells com ara cuinar en família, crear menús a casa fent partícips els més petits, ensenyar-los a menjar a poc a poc i en un ambient agradable. A més, ha recomanat la necessitat de preparar un esmorzar i un berenar saludables als petits perquè assoleixin els cinc àpats al dia, incloent-hi les racions de fruita i verdura pertinents.
Pel que fa a la ingesta de dolços, Zarco ha indicat que un consum moderat és recomanable sempre que es compensi amb exercici físic. De la mateixa manera ha dit que, si es menja fora de casa, cal fugir dels restaurants de menjar ràpid. “És millor buscar un restaurant que ofereixi una alimentació sana i nutricional, que a més ajudi els nens a socialitzar-se i a enfrontar-se a nous plats”, ha conclòs el doctor.