24.10.2017

A l’entorn del 80 % dels pacients amb fibril·lació auricular són tractats amb èxit a l’Hospital Universitari de Moncloa, segons ha destacat el director mèdic del centre i director de la Fundació Espriu, Carlos Zarco, coincidint amb la Setmana del Cor, que aquest any se celebra del 25 de setembre a l’1 d’octubre amb l’objectiu de conscienciar la societat sobre la malaltia cardiovascular i prevenir-ne l’aparició.

La fibril·lació auricular és l’arrítmia més comuna en persones més grans de 50 anys i és una patologia que pot augmentar fins a cinc vegades el risc de patir un ictus. La Unitat d’Arrítmies de l’Hospital Universitari Moncloa, que pertany al grup HLA-ASISA i, al seu torn, a la Fundació Espriu, lidera a Espanya el tractament de la fibril·lació auricular amb fred, una tècnica pionera que permet desconnectar elèctricament les venes pulmonars de l’aurícula esquerra, que són les principals causants de la malaltia, segons ha explicat el doctor Zarco.
La Unitat d’Arrítmies de l’hospital, que dirigeix el doctor Paylos González, tracta els tres estadis de la fibril·lació auricular. El primer es coneix com a fase paroxismal, on els episodis no duren més de 24 hores i desapareixen espontàniament. En aquests casos s’ha assolit una curació superior al 90 %.
El segon és la fibril·lació auricular persistent de curta durada, amb episodis de set a deu dies i que responen als medicaments. En aquest tipus de pacients, la taxa de curació amb la intervenció amb fred se situa entre el 60 i el 80 %, segons les dades disponibles. Finalment hi ha la fibril·lació persistent de llarga durada, en la qual el pacient fa més temps que pateix i ja ha sofert el remodelatge de l’aurícula. Aquí, es parla del 60 % de curació en una primera intervenció.
Amb aquestes dades, el director de la Fundació Espriu ha destacat que els professionals d’aquesta unitat s’adapten a les característiques i als condicionants de cada pacient, buscant sempre el tractament personalitzat de la seva cardiopatia per aconseguir un nombre més alt de casos d’èxit. A més, ha revelat que el principal objectiu de cara als propers anys és millorar el percentatge de bons resultats, sobretot en les fases més avançades d’aquesta patologia.