La Fundació Espriu torna a situar-se entre les quatre principals cooperatives sanitàries del món

22.12.2016

Els resultats de l’informe World Co-operative Monitor 2016 situen les entitats que formen la Fundació Espriu entre les deu cooperatives sanitàries amb més volum de facturació del món. L’estudi, publicat a l’octubre de 2016, situa la Fundació Espriu en quart lloc en el rànquing que encapçala la cooperativa brasilera Unimed, seguida de les nord-americanes Health Partners i Group Health Co-operatives.

En la classificació que ordena totes les cooperatives sense diferenciar-les pel seu sector d’activitat, la Fundació Espriu ascendeix set posicions respecte l’any anterior i se situa en el lloc 224.

En l’àmbit de la salut, l’estudi ha recopilat informació de 158 organitzacions en 18 països, principalment a Europa, on ha analitzat 123 entitats. A tot el món, deu cooperatives sanitàries superen els 100 milions de dòlars (92,6 milions d’euros) en la seva facturació anual i en total sumen un volum de 36.910 milions de dòlars (34.193.000 d’euros).

El Top300

L’edició d’aquest any estudia dades de 2.370 cooperatives de 63 països. Analitzant les 300 principals cooperatives del món segons el seu nivell de facturació, les Top300 segons les anomena l’informe, es constata un creixement del 7,3 % respecte a l’any anterior, amb un volum superior als 2.5 bilions de dòlars (2.35 bilions d’euros).

El Monitor també analitza un índex que relaciona el volum de facturació amb el producte interior brut (PIB) per càpita del país al qual pertany cada organització, un indicador que facilita la comparació entre les dades de cooperatives que desenvolupen la seva activitat en economies amb poders adquisitius molt diferents. Fixant-nos en aquesta classificació, cal destacar la cooperativa sanitària Unimed del Brasil, que se situa en el quart lloc de la classificació global.

Novetats

Dues novetats s’inclouen en aquesta edició de 2016. En primer lloc, un capítol que estudia la capitalització de les empreses cooperatives. Els resultats mostren un sector ben capitalitzat, en equilibri financer i amb la rendibilitat necessària per donar suport al creixement. Si bé la investigació es limita a les cooperatives més grans, demostra que aquestes organitzacions no semblen tenir problemes per obtenir capital, o almenys no més que altres formes d’empresa. D’altra banda, l’edició actual posa una atenció especial a les cooperatives de consum, amb l’objectiu de proporcionar als lectors una visió més enllà dels nombres, sobre les importants contribucions d’aquest sector tant socialment com econòmicament.

Totes les dades i la informació recopilada pel World Cooperative Monitor corresponen a empreses vinculades al moviment cooperatiu, incloses les cooperatives, mútues, cooperatives de segon grau, grups i xarxes cooperatives i empreses la propietat de les quals està controlada per estructures cooperatives. Elaborat per l’Institut Europeu de Recerca sobre empreses cooperatives i socials i l’Aliança Cooperativa Internacional, i patrocinat per la Fundació Espriu, el World Cooperative Monitor té com a objectiu millorar la informació disponible sobre les cooperatives per presentar una visió detallada de la seva contribució real al benestar de la societat. En el seu cinquè any d’existència, es consolida com una eina útil per augmentar el reconeixement de les característiques diferencials de les empreses cooperatives.