La Fundació Espriu se suma al #Coopsday i celebra el treball digne que impulsa el model cooperatiu

05.07.2019

Aquest dissabte 6 de juliol es commemora la 96 edició del Dia Internacional de les Cooperatives i el 25 aniversari des que l'ONU el va reconèixer com el Dia Internacional de les Cooperatives de les Nacions Unides. Enguany el motiu protagonista per celebrar aquest dia és l'ODS número 8: desenvolupament inclusiu i treball digne.

imatge de la 96 edició del Dia Internacional de les Cooperatives

La Fundació Espriu, segona xarxa de cooperatives sanitàries del món, se suma a la commemoració del Dia Internacional de les Cooperatives, que s’escau, com cada any, el primer dissabte de juliol. Com a entitat privada sense ànim de lucre que té per objectiu promoure, divulgar i desenvolupar el cooperativisme sanitari, la Fundació Espriu –que va atendre el 2017 un total de 2,2 milions de persones a Espanya– mostra el seu suport a aquesta diada, que enguany se centra en el desenvolupament inclusiu i el treball digne.

Amb l'objectiu de rememorar i reivindicar el paper de les cooperatives com a model exemplar d'empreses sostenibles, la celebració del Dia Internacional de les Cooperatives pretén destacar els assoliments del moviment cooperatiu internacional i la seva contribució a la resolució dels principals problemes tractats per les Nacions Unides.

Així, l'Aliança Cooperativa Internacional i les Nacions Unides uneixen esforços des del 1995 per celebrar conjuntament aquest dia amb la singularitat de dotar-lo cada any d'una temàtica diferent.

El protagonista triat aquest any és l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8: ‘Desenvolupament inclusiu i treball digne’, que pretén “promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiva i el treball decent per a tothom”.

L'aportació de les cooperatives sanitàries

La Fundació Espriu, entitat que representa el segon lloc d'aquest tipus de gestió sanitària al món, defensa la idoneïtat del model cooperatiu per a l'àmbit sanitari i assenyala que un dels avantatges que ofereix el model cooperatiu és el seu sistema democràtic basat en la regla d’una persona, un vot’, i també la primacia de les persones sobre el capital econòmic.

Així, des de l'entitat apunten que “les cooperatives fan possible un model de medicina social sostenible que permet proporcionar, d'una banda, una assistència de màxima qualitat al pacient, i de l’altra, unes condicions justes perquè els professionals de la salut puguin exercir la seva vocació”.

Carlos Zarco, director general de la Fundació Espriu, afirma:

Una cooperativa és la resposta ideal a les dues qüestions, ja que, d'una banda, en sumar recursos, els pacients tenen accés a un servei d'alta qualitat i, de l’altra, els metges, a causa del caràcter no lucratiu d'aquest model, poden desenvolupar la seva activitat sota criteris exclusivament mèdics, sense haver-se de preocupar per obtenir la màxima rendibilitat econòmica

Zarco assenyala, a més, que les entitats membres de la Fundació Espriu –Autogestió Sanitària SCCL, Lavínia SCoop, Instal·lacions Assistencials Sanitàries Scias SCCL i Asisa– són un referent mundial en el camí cap a la universalització de l'assistència sanitària ja que es gestionen sota un model empresarial molt més sostenible, que prioritza el desenvolupament humà i la justícia social en el lloc de treball.

Segons dades de l'Aliança Cooperativa Internacional, 100 milions de llars arreu del món tenen accés a la sanitat gràcies a les més de 3.300 cooperatives lligades al camp de la salut.

#CoopsDay

La celebració del Dia Internacional de les Cooperatives –que l'any passat va ser trending topic a Twitter– està reforçat, entre altres elements, amb un logotip especial per a l'ocasió, i també amb el hashtag #Coopsday, ja mític.

A més, l'Aliança Cooperativa Internacional, que representa 1.200 milions de membres de cooperatives, ha creat un mapamundi interactiu que mostrarà les diferents activitats que les organitzacions fan per commemorar aquesta jornada.

Tota la informació relacionada amb el Dia Internacional de les Cooperatives es pot consultar aquí.