La Fundació Espriu compleix 30 anys al servei de la medicina social

07.05.2019

La Fundació Espriu compleix 30 anys al servei de la medicina social

Es compleixen tres dècades des que Lavinia, Autogestió Sanitària, ASISA i SCIAS van decidir unir-se amb l'objectiu de desenvolupar, promoure i divulgar un nou model d'assistència sanitària basat en el cooperativisme.

Avui dia, les institucions que la integren atenen 2,3 milions de persones a Espanya i tenen més de 181.000 socis cooperativistes.

«La Fundació Espriu ha complert 30 anys al servei de la medicina social promovent un model empresarial amb valors que posa en el centre d'activitat les persones, amb una vocació de servei al pacient i respectant els drets dels pacients i metges», explica Carlos Zarco, director general de la Fundació Espriu i president de l'Organització Internacional de Cooperatives de Salut (IHCO).

L'origen de la Fundació Espriu es remunta a fa més de 60 anys, quan no hi havia cobertura sanitària universal a Espanya. El 1957, el doctor Josep Espriu, un metge de Barcelona, va pensar en una manera de garantir l'accés equitatiu a la sanitat i millorar les condicions dels seus professionals. Per això, va crear una sèrie d'entitats gestionades directament per metges que més tard es va convertir en un model de cooperativisme sanitari únic al món.

Així va néixer Assistència Sanitària Col·legial, una empresa col·lectiva que oferia serveis mèdics a la població de Barcelona amb una visió de medicina social. L'èxit d'aquest model d'economia social el va portar a estendre aquesta iniciativa a la resta d'Espanya creant ASISA i la cooperativa de metges Lavinia, mentre que a Barcelona va promoure la cooperativa de metges Autogestió Sanitària i va incloure els pacients en la gestió del model creant la cooperativa d'usuaris SCIAS.

Per tal de vetllar per la promoció del cooperativisme sanitari tant dins com fora d'Espanya, el doctor Espriu va crear el 1989 un fòrum format per les institucions esmentades, que van formar la Fundació Espriu.

Internacionalització

Fruit del convenciment del doctor Espriu sobre la capacitat de la seva fórmula sanitària per adaptar-se a altres contextos, va iniciar en l'última etapa de la seva vida una intensa activitat internacional que va culminar el 1991 amb l'admissió de la Fundació en l'Aliança Cooperativa Internacional (ACI). A més, el 1996 la Fundació va ser un dels motors en la creació de l'Organització Internacional de Cooperatives de Salut - International Health Cooperative Organization (IHCO).

«És molt difícil crear una cosa, però mantenir-la viva és també molt difícil, i la Fundació Espriu ho ha aconseguit amb escreix, i no només al meu criteri, sinó també segons el parer del moviment cooperatiu mundial», assenyala Francisco Ivorra, vicepresident de la Fundació Espriu i president d'ASISA.

Teresa BasurteReinversió de beneficis i relació medicopacient

La premissa de posar en el centre de la seva activitat el servei al pacient ha caracteritzat la trajectòria de la Fundació durant aquests trenta anys. Aquesta filosofia al servei de la medicina social fa que tots els beneficis es reinverteixin en noves tecnologies i, per tant, en la millora de la qualitat assistencial.

Teresa Basurte, presidenta de SCIAS, assenyala la peculiaritat del model per la cogestió entre metge i pacient i, per tant, el nivell de decisió del pacient:

Els mitjans tècnics de què disposem avui faciliten la participació dels usuaris. I això en diversos estadis de la relació entre metge i pacient

Per la seva banda, Ignacio Orce, vicepresident de la Fundació Espriu i president d'Assistència Sanitària, destaca la vigència i la perspectiva de futur del model cooperatiu de gestió de la sanitat «en un món global en el qual l'Estat benefactor, per raons econòmiques i d'un altre tipus, veurà limitades cada vegada més les seves capacitats de gestió».

Responsabilitat social corporativa en l'ADN

La gestió ètica i el foment de la inclusió són altres de les polítiques de RSC que la Fundació Espriu porta en l'ADN per la naturalesa del model cooperatiu, que al seu torn forma part de l'economia social. En són un exemple l'elaboració d'informes de progrés en relació amb els deu principis del Pacte Mundial de les Nacions Unides o la certificació Discret en gestió de la discapacitat de què disposa un dels hospitals de la Fundació, l'hospital HLA Moncloa.

D'altra banda, com a part de l'aspiració de la Fundació Espriu a construir un món socialment responsable, la integració dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) aprovats per l'ONU a l'Agenda 2030 en l'activitat de gestió sanitària és una altra de les senyes d'identitat de la xarxa de cooperatives sanitàries.

En aquest sentit, Juan Antonio Pedreño, president de la Confederació Empresarial Espanyola de l'Economia Social (CEPES), assenyala que «l'economia social és una economia compromesa amb la construcció d'un futur de desenvolupament sostenible. El millor garant per al compliment de l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible».

Mira el vídeo «30 años de cooperativismo al servicio de la medicina social» i coneix la Fundació Espriu.